Volkswagen Passat vs Peugeot 508

Gepubliceerd op 3 oktober 2014 om 00:00

Het D-segment is weer ververst door de komst van de gloednieuwe Volkswagen Passat en de gefacelifte Peugeot 508. Tijd om te kijken hoe de zaken er nu voor staan.

Concurrentie genoeg in de hogere middenklasse. Denk aan auto's als de Opel Insignia, Ford Mondeo, Skoda Superb en de Renault Laguna. In deze test vergelijken we twee verse krachten in dit segment.

Uitvoering

Meteen gaan we ruig van start door bij beide auto's maar de meest luxe uitvoering te kiezen: uiteraard heet dat bij Volkswagen 'Highline' en noemen ze dit bij Peugeot 'Allure'. De standaardprijs van de Passat ligt wel hoger dan die van de 508, maar misschien wordt dit prijsverschil bij het kiezen van de opties weggenomen...

Aandrijflijn

Toevallig kunnen we bij beide auto's een tweeliter diesel met 150 pk aankruisen, zowel in de 508 als de Passat met handgeschakelde zesbak (in de Passat overigens ook verkrijgbaar met 7-traps DSG). Dit zorgt er voor dat de prijzen alweer dichter bij elkaar komen te liggen. 
De keuze bestaat bij de Passat verder nog uit een benzinemotor (1.4 TSI met 150 pk) en drie versies van de 2.0 TDI (handgeschakelde zesbak, zeventraps DSG-automaat en BiTDI).
Bij de 508 is er naast de 2.0 HDI keuze uit een 1.6 THP met 165 pk, verkrijgbaar met zowel een handbak als automaat (in beide gevallen beschikkende over zes verzetten). 

Exterieur en interieur

Een chique bruine kleur staat deze auto's niet verkeerd, dus kruisen we deze €647,- (Passat) of €750,- (508) kostende optie aan.
Lekker dikke wielen staan natuurlijk altijd sportief, maar wat ons betreft volstaan op de Volkswagen de standaard 17" lichtmetalen 'London' velgen. 

Qua bekleding hoef je je geen zorgen te maken over de kosten daarvan, je hoeft voor geen van de mogelijkheden te betalen. Dat resulteert in 'Vienna' natuurbruine alcantara-lederen bekleding in de Passat. 
Bij de 508 kiezen we eveneens voor lederen bekleding, maar in de kleur beige. Dit kost echter wel €1600,-, wat natuurlijk geen fooi is. 

Opties en accessoires

Vervolgens, aangekomen bij het aankruisen van de opties, beginnen we met beide auto's uit te rusten met LED-verlichting, €1150,- extra voor de Peugeot en €1471,- in het geval van de Passat. 
Om kleine botsingen te voorkomen lijkt een parkeerassistent ons ook niet overbodig.
Dan komen we bij een optie die beide sedans ruimtelijker moet maken: het panoramische schuifdak. Deze in beide auto's ruim €1000,- kostende optie is het wat ons betreft wel waard, dus wordt ie aangeklikt.

Veel meer is er tot nu toe niet te kiezen bij de 508, dus om de auto's vergelijkbaar te houden kruisen we ook bij de Passat verder niks meer aan.

Conclusie

De beide auto's zijn interessant om te vergelijken en liggen uiteindelijk ook dicht bij elkaar. Wat we niet verwacht hadden, zeker gezien het begin, was dat de Peugeot duurder zou zijn dan de Passat. Toch is het toch echt zo: Aan het eind zien we in beeld €42.883,- voor de Volkswagen en €43.510 voor de Peugeot. Dat betekent een prijsverschil van €627,- in het voordeel van de Passat. Daar komt nog eens bij dat de Passat (technisch gezien) een compleet nieuw model is en de 508 slechts een facelift. Mede daarom wint de gloednieuwe Passat daarmee deze test.

 

1. Volkswagen Passat 2.0 TDI Highline
Standaardprijs uitvoering: €38.350,-
Prijs geconfigureerde auto: €42.883,-
Cilinderinhoud:  1968 cc
Vermogen: 110 kW / 150 pk
Koppel: 340 Nm / 1750 tpm
0-100 km/h: 8,7 s
Topsnelheid: 220 km/h
CO2 uitstoot: 106 g/km

2. Peugeot 508 2.0 HDi 150 Allure
Standaardprijs uitvoering:
€38.410,-
Prijs geconfigureerde auto: €43.510,-
Cilinderinhoud: 1997 cc
Vermogen: 110 kW / 150 pk
Koppel: 370 Nm / 2000 tpm
0-100 km/h: 8,9 s
Topsnelheid: 210 km/h
CO2 uitstoot: 105 g/km 

 

 

Geplaatst door Autopinion