De gefacelifte Ford C-Max is binnenkort te koop dus moeten we het in deze test nog doen met het huidige model. Biedt deze vier jaar oude midi-MPV meer waar voor zijn geld dan de Volkswagen Touran?
Beide modellen hebben een gedegen concurrentie aan auto's als de Renault Scénic, Opel Zafira en de nog verse Citroën C4 Picasso. In deze klasse draait het er vooral om of de auto handig en ruim is. En natuurlijk moet het ook nog een beetje te betalen zijn...
De uitvoering
Om de reis in deze twee auto's uit het door Renault gecreëerde segment nog een stukje aangenamer te maken kiezen we voor de duurste uitvoeringen: de Highline (Touran) en de Titanium (Ford). De standaardprijs van de topuitvoering bedraagt €32.895,- in het geval van de Touran terwijl je bij Ford voor €26.195,- de Titanium meekrijgt.
De aandrijflijn
Beide auto's zijn te krijgen met verschillende benzine- en dieselmotoren. Bij Volkswagen is de instapmotor een 1.2 TSI viercilinder benzinemotor met turbo, Ford biedt zelfs een driecilinder aan: de 1.0 EcoBoost, eveneens een benzinemotor met turbo. Verder heeft de Touran nog de beschikking over een 1.4 TSI in twee verschillende vermogensvarianten, een 1.6 TDI en 2.0 TDI, welke met handbak en DSG-automaat te krijgen is. In de C-Max levert Ford naast de driecilinder nog twee versies van de 1.6 EcoBoost en twee dieselmotoren: de 1.6 TDCi en de 2.0 TDCi (met PowerShift-automaat). Het vinden van een vergelijkbare aandrijflijn blijkt nog een opgave: op de 1.2 TSI en 2.0 TDI na biedt Volkswagen alleen maar een automaat aan, terwijl de verhoudingen bij Ford andersom liggen. Daar kun je alleen in de topmotorisering (een 2.0 TDCi) een automaat krijgen.
Om de auto's vergelijkbaar en nog enigszins zuinig te houden gaan we daarom voor de 1.2 TSI (Touran) en de 1.0 EcoBoost (C-Max).
In de Touran heb je dan de beschikking over 105 pk, terwijl de C-Max ondanks een cilinder minder toch 20 pk meer levert.
Exterieur en interieur
Bij beide auto's kiezen we een frisse kleur blauw, wat €613,- kost in de Touran en €800,- voor de C-Max.
Binnenin houden we het lekker goedkoop: we vinken gewoon de standaardbekleding aan.
Waar je de C-Max met 17"- en 18"-velgen kunt bestellen, gaan ze bij Volkswagen niet verder dan 16". We kiezen voor het uiterlijk de €143,- extra kostende 'Sedona'-velgen (lichtmetaal) voor de Touran en nemen we bij de C-Max met de standaard 17" lichtmetalenvelgen genoegen.
Opties en accessoires
We beginnen het leuke werk van het opties uitzoeken bij de Volkswagen met het 'Executive Plus'-pakket wat bestaat uit onder andere een navigatiesysteem en een achteruitrijcamera, voor een prijs van €2695,-. Bij Ford krijg je in de C-Max voor €1750,- het vergelijkbare 'Business Pack II' mee. Tevens vinken we bij de C-Max voor €800,- het 'Summer Pack' aan, wat een (niet te openen) panoramadak en warmtewerende voorruit inhoudt. Bij Volkswagen vinken we eveneens het panoramadak aan, wat hier €1177,- kost. Daar staat tegenover dat het in tegenstelling tot de C-Max wél te openen is.
Voor het betere zicht 's nachts wordt bij beide auto's xenon-verlichting aan het lijstje toegevoegd, wat voor de Touran en de C-Max respectievelijk €1410,- en €1150,- kost.
Zowel bij de Volkswagen als bij de Ford kan een afneembare trekhaak gemonteerd worden, maar die optie laten we links liggen. De exemplaren van bijvoorbeeld Thule zijn zeker niet van mindere kwaliteit, dus...
Conclusie
Onder de streep komen we uit op €39.743,- voor de Touran en €32.113,70 voor de C-Max. Oei...
Dat is zo maar even een prijsverschil van ruim €7500,- in het voordeel van de Ford. Daar krijg je bij de Touran dan wel een cilinder meer voor, maar de Ford maakt dat al weer goed met zijn 20 pk extra vermogen.
Daarmee kun je je blind staren op 'Duitse degelijkheid', maar rationeel valt er in dit geval niets tegen de C-Max in te brengen. En daarmee is deze C-Max de winnaar van deze test.
1. Ford C-Max 1.0 EcoBoost Titanium
Standaardprijs uitvoering: €26.195,-
Prijs geconfigureerde auto: €32.113,70
Cilinderinhoud: 999 cc
Vermogen: 92 kW (125 pk)
Koppel: 200 Nm / 1400 tpm
0-100 km/h: 11,4 s
Topsnelheid: 187 km/h
CO2 uitstoot: 117 g/km
2. Volkswagen Touran 1.2 TSI BlueMotion Highline
Standaardprijs uitvoering: €32.895,-
Prijs geconfigureerde auto: €39.743,-
Cilinderinhoud: 1197 cc
Vermogen: 77 kW (105 pk)
Koppel: 175 Nm / 1550 tpm
0-100 km/h : 11,9 s
Topsnelheid: 188 km/h
CO2 uitstoot: 139 g/km
Geplaatst door Autopinion