Nissan Qashqai vs Mazda CX-5

Gepubliceerd op 15 november 2014 om 16:36

De verkoopcijfers liegen er niet om: SUV’s (of cross-overs, zo je wilt) als de Nissan Qashqai of de Mazda CX-5 zijn in trek bij de Nederlandse bevolking. En dat is niet zo vreemd. Een stoere uitstraling, hogere instap… Zomaar wat redenen om voor een midi-SUV te gaan. Nissan heeft een kersverse Qashqai op de menukaart staan en Mazda heeft met de CX-5 eveneens een frisse verschijning in het modellengamma.

Het is een breed segment waar de beide auto’s in opereren. Aan de ene kant heb je auto’s als de Hyundai ix35 en de Ford Kuga, maar aan de bovenkant van dit segment komen we uit bij auto’s als de Audi Q5 en de BMW X3.
De Mazda CX-5 en de Nissan Qashqai verkopen goed en ook op de zakelijke markt vallen ze in de smaak. De Qashqai is er zelfs met 20% bijtelling: de 1.5 dCi 110 komt hiervoor in aanmerking.

Aandrijflijn

Skyactiv is het toverwoord bij Mazda. Onder meer het chassis wordt aangepast om de auto´s zuiniger te maken. Maar ook de motoren hebben het Skyactiv-label. Waar de wereld van tegenwoordig wordt beheerst door ‘downsizing’, oftewel kleinere motoren met een of meerdere turbo’s, kiest Mazda ervoor om een extreem hoge compressieverhouding toe te passen op de motoren. Het aanbod is overzichtelijk: op benzinegebied staat er een 2,0 litermotor op je te wachten en voor de dieselaars bestaat de keuze uit een 2,2 liter. Verder kun je kiezen uit voor- en vierwielaandrijving en zijn alle motoren er in verschillende vermogensuitvoeringen en valt er te kiezen in de transmissie.
Het motorengamma van de Qashqai wordt beheerst door Renault. De 1.2 DIG-T (Renaults 1.2 TCe), de 1.5 dCi en de 1.6 dCi zijn allemaal Renault-motoren, enkel de 1.6 DIG-T is van Nissan. Zoals vermeld komt de 1.5 dCi in aanmerking voor 20% bijtelling. Ook de Qashqai is te krijgen met zowel voor- als vierwielaandrijving en is er naast de mogelijkheid om zelf te schakelen ook een automaat leverbaar.

De keuze valt bij de Mazda op het atmosferische benzineblok met een slagvolume van een kleine 2000 cc. Dit blok perst er een nette 165 pk uit. De Nissan die wij kiezen moet het met 2 pk minder doen. We selecteren de 1.6 DIG-T met 163 pk en 240 Nm. Een aanzienlijk verschil in slagvolume, maar daar blijft het niet bij. Zoals we al eerder vermeldden, past Mazda een zeer hoge compressieverhouding toe op haar motoren. Dat houdt in dat bij de CX-5 met deze motor de compressieverhouding 14,0 : 1 (!) is. Ter vergelijking: bij de Qashqai is dat 10,5 : 1. Beide motoren kiezen we in combinatie met voorwielaandrijving.

Uitvoering

SUV’s als deze zijn natuurlijk uitermate geschikt om lekker een lange afstand te overbruggen. Een beetje luxe is in zo’n geval erg prettig. En aangezien beide auto’s een vanafprijs hebben die nog te overzien is, kiezen we de meest luxe uitvoeringen. Bij de Qashqai heet die Tekna. Bij Mazda zou je dan meteen denken: ‘De meest luxe uitvoering is uiteraard een GT-M’. Helaas. In combinatie met deze aandrijflijn is de Skylease+ het hoogst haalbare. De Nissan is in combinatie met de Tekna-uitvoering vanaf €32.200,- te krijgen. De Mazda in Skylease+-trim kost €310,- minder.

Exterieur en interieur

Uiterlijk is en blijft een subjectief onderwerp, maar naar onze mening hebben we te maken met twee geslaagde SUV’s. We hoeven dan ook niet veel te veranderen aan het uiterlijk van beide auto’s. We vinken alleen een mooie rode lak aan, bij de Qashqai Magnetic Red genoemd en bij de CX-5 Zeal Red Mica. Deze optie kost €690,- voor de Nissan en €745,- voor de Mazda.
Qua velgen biedt Mazda geen keus: alleen 17” lichtmetalen velgen behoren tot de mogelijkheden. Ook Nissan vindt twijfelen niet nodig, alleen krijgt de Qashqai maar liefst 19” lichtmetaal toebedeeld.
Het kiezen van de bekleding laten we voor wat het is: de standaardbekleding vinden we mooi genoeg.

Opties en accessoires

Aangekomen bij de optielijst valt er nog een en ander aan te kruisen, maar met het oog op het prijskaartje houden we het rustig. De Tekna-uitvoering is immers van zichzelf al niet karig. We kruisen alleen parkeersensoren aan.
Mazda werkt volgens een ander principe. In plaats van een gebruikelijke optielijst biedt Mazda een aantal uitrustingsniveaus aan (TS, TS+, Skylease, Skylease+, GT-M). Op die manier kies je bij het selecteren van de uitvoering al welke opties je wilt hebben. De Skylease+ zit ruim in z’n spullen. Parkeersensoren zijn bijvoorbeeld standaard. Verder komen de uitvoeringen van de Qashqai en de CX-5 aardig overeen.

Conclusie

De Mazda CX-5 en de Nissan Qashqai blijken aan elkaar gewaagd: het prijsverschil is niet bijster groot. Je hebt aan beide auto’s een goede SUV die ook nog eens waar voor z’n geld biedt. De CX-5 levert 2 pk meer dan de Qashqai, maar die stelt daar 30 Nm extra tegenover. Kortom, het prijsverschil zal moeten laten zien wie de winnaar van deze Japanse test gaat worden. Onderaan de streep komen we uit op €32.635,- voor de CX-5 en €33.440,- voor de Qashqai. Het prijsverschil van €805,- is klein, maar gebiedt ons niets anders dan te zeggen dat de Mazda de terechte winnaar is.

De auto's 

SpecsMazdaCX-5NissanQashqai-1.png