Toyota was in 1997 een pionier op het gebied van elektrisch rijden door met de Prius te komen, een C-segmenter met hybride aandrijflijn (benzinemotor+elektromotor). Tot op de dag van vandaag heeft Toyota nog steeds een voorsprong op andere merken. Van de Prius is er inmiddels al een derde generatie en heeft er een plug-in versie bijgekregen. Maar ook Toyota’s luxemerk Lexus biedt sinds 2011 een ‘premium’ alternatief voor de Prius aan: de CT 200h.
Toyota was in 1997 een pionier op het gebied van elektrisch rijden door met de Prius te komen, een C-segmenter met hybride aandrijflijn (benzinemotor+elektromotor). Tot op de dag van vandaag heeft Toyota nog steeds een voorsprong op andere merken. Van de Prius is er inmiddels al een derde generatie en heeft er een plug-in versie bijgekregen. Maar ook Toyota’s luxemerk Lexus biedt sinds 2011 een ‘premium’ alternatief voor de Prius aan: de CT 200h.
Beide auto’s hebben uiteraard veel met elkaar gemeen, zoals bijvoorbeeld de aandrijflijn. Ook zaken als de beginprijs liggen dicht bij elkaar, wat de vergelijking interessant maakt. Maar biedt premium in dit geval ook echt meer waar voor je geld?
Uitvoering
Hybride auto’s zijn van zichzelf natuurlijk al niet goedkoop, dus lijkt het ons verstandig bij beide auto’s maar de meest luxe uitvoeringen te kiezen.
Bij de Prius heet onze uitvoering ‘Business’, bij de CT wordt daar nog het woordje ‘Line’ achter gezet.
Op dit moment is de Prius €95,- goedkoper dan de Lexus. Het kiezen van de aandrijflijn kan beginnen! Nou ja, kiezen…
Aandrijflijn
Veel valt er niet te kiezen bij de pagina ‘Motoren’, of liever gezegd: er valt helemaal niets te kiezen.
Dat houdt in dat zowel de Prius als de CT zijn voorzien van een 1,8 liter metende viercilinder (99 pk) en een 82 pk sterke elektromotor. Deze combinatie wordt in goede banen geleid door een CVT-transmissie.
Exterieur en interieur
Om de stille wagens toch wat extra flair mee te geven lijkt ons de standaard kleur geen goede keuze. Voor de Lexus en de Toyota kruisen we voor respectievelijk €980,- en €775,- een prachtige metallic rode lakkleur aan.
Bij de Prius zijn we gezegend met standaard 17” lichtmetalen velgen, bij de CT moeten we voor de ‘Zenga’-velgen (ook 17”) €1350,80 extra betalen.
Een mooie buitenkant betekent in dit geval de standaard bekleding, de prijs moet immers niet te hoog worden. In beide auto’s is dat donkergrijze stoffen bekleding.
Opties en accessoires
De te kiezen pakketten en opties lopen bij beide auto’s redelijk gelijk, punt van belang is echter wel dat de Toyota standaard iets rijker in zijn uitrusting zit.
Dat betekent standaard LED-dagrijverlichting voor de Prius, maar ook multimediasysteem en eenachteruitrijcamera.
Bij de Lexus is een multimediasysteem niet standaard en kost dit ruim €1000,- extra. Daarbij moet je ook nog €670,- extra betalen voor parkeersensoren, wat bij de Toyota een kleine €400,- kost.
Conclusie
Waar de prijzen voor de standaarduitvoeringen van de Prius en de CT nog redelijk dicht bij elkaar lagen, werd het verschil naarmate de configuratie vorderde steeds groter. Bij de Toyota zijn een aantal dingen bij de ‘Business’-uitvoering inbegrepen die bij de Lexus een behoorlijk aantal centen extra kost.
Nou rijd je er naar onze mening in de CT wel wat beter bij dan in de Prius, maar in een Configuratietest moet je nou eenmaal zo rationeel mogelijk zijn, dus kun je niet anders dan de Prius als winnaar aanwijzen. En geheel vreemd is dit niet, want als je voor de Prius kiest bespaar je €4255,17 ten opzichte van de CT. En dat is een behoorlijke meerprijs voor ‘premium’ in dit segment.
1. Toyota Prius 1.8 VVT-i HSD Business
Standaardprijs uitvoering: €28.595,-
Prijs geconfigureerde auto: €29.748,63
Cilinderinhoud: 1797 cc
Vermogen benzinemotor: 99 pk / 73 kW
Koppel benzinemotor: 142 Nm / 2800 tpm
Vermogen elektromotor: 82 pk / 60 kW
Koppel elektromotor: 207 Nm
0-100 km/h: 10,4 s
Topsnelheid: 180 km/h
CO2 uitstoot: 92 g/km
2. Lexus CT 200h Business Line
Standaardprijs uitvoering: €28.690,-
Prijs geconfigureerde auto: €34.003,80
Cilinderinhoud: 1797 cc
Vermogen benzinemotor: 99 pk / 73 kW
Koppel benzinemotor: 142 Nm / 2800 tpm
Vermogen elektromotor: 82 pk / 60 kW
Koppel elektromotor: 207 Nm
0-100 km/h: 10,3 s
Topsnelheid: 180 km/h
CO2 uitstoot: 94 g/km
Geplaatst door Autopinion