BMW 3-serie E30

Gepubliceerd op 14 november 2014 om 00:00

Daar is ie dan! De allereerste 'Terug in de tijd' op Autopinion.nl. In deze rubriek willen we de steeds belangrijker wordende occasions onder de aandacht brengen. Ook is er aandacht voor de geschiedenis en feiten van het model, zodat je weer helemaal terug in de tijd kunt gaan. De BMW 3-serie (generatie E30) mag het spits afbijten!

In 1975 introduceerde BMW de eerste 3-serie, de E21. In 1983 werd de E21 afgelost door de 3-serie E30. BMW bood een uitgebreid aanbod aan carosserievarianten aan: een stationwagon, sedan (2- en 4-deurs) en een cabrio. Uiteindelijk verliet de laatste E30 in 1994 de fabriek: een 3-serie Touring. Dat was tevens het enige model dat nog in productie was van de E30-generatie: de sedan (1991) en de cabrio (1993) verlieten al eerder het strijdtoneel. Daarna was het de beurt aan de E36. 

Het motorenaanbod van de 3-serie was ook niet bepaald klein. Zo stond onder aan de trap de 316 (op deze motor na werd de E30 alleen geleverd met injectiemotoren), had je de 324(t)d (diesel) en het hoogtepunt was uiteraard de M3, de auto die door velen wordt gezien als de meest sportieve M3. Over deze topper later meer.

Eerst een overzicht van de motoren die er leverbaar waren in de 3-serie E30. De keuze bestond op benzinegebied uit vier- en zescilinders, met een slagvolume variërend van 1,6 liter tot 2,7 liter. Wie wilde dieselen had weinig keus: alleen een zescilinder had BMW op de menukaart. Wel kon je er een turbo laten opschroeven (324td) die 30 pk meer perste uit de 2,4 liter zes-in-lijn dan de turboloze versie (324d). 
Een volledig overzicht van de motoren vind je onderaan deze pagina.

De M3 wordt door autoliefhebbers (en zeker die van achterwielaandrijving) gezien als de laatste echte sportwagen van BMW, door zijn (lage) gewicht en wendbaarheid. Met zijn pittige viercilinder weet hij op acceleratievermogen in ieder geval te overtuigen: 6,7s van stilstand tot 100 km/h is uiteraard zeer goed (zie overzicht, de M3 2,3l met katalysator deed er 6,9s over, de 2,5l zelfs 6,3s). De koek is pas op bij 241 km/h, en daarmee missta je niet op de Autobahn. Het vermogen wordt via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen gebracht en de M3 heeft genoeg kracht door het koppel van 230 Nm, waarvoor je tot 4600 tpm moet wachten. Dankzij een 70 liter grote tank weet de M3 nog enigszins te verbergen dat hij niet de zuinigste is. Maar goed, wie maalt daar nu om bij zo'n karakterbak? 

Wil je er exclusief bij rijden, dan heb je aan de M3 E30 sowieso een goede auto. De top van de piramide van de 3-serie is (zeker in Nederland) niet veel verkocht. Een stapje lager heb je echter al meer kans van slagen: een 325i bijvoorbeeld heeft ook lekker wat pit en is meer verkocht.

>Bijzonder

Het motorenaanbod is niet in alle landen hetzelfde geweest. Voor Italië en Portugal werd speciaal een 320iS in de prijslijsten gezet om fiscale redenen. Deze 2,0 liter viercilinder (een verkleinde S14 motor uit de M3) mobiliseerde 192 pk en was op die manier toch nog enigszins te betalen voor de Italianen en Portugezen. 
In Zuid-Afrika kon men ook kiezen voor de 333i, die 197 pk uit een 3,2 liter zes-in-lijn haalde.

>Occasions

BMW 325i Touring E30
Prijs: €2.000,-
Bouwjaar: 05/1988
Kenteken: TH-08-FX
Kilometerstand: 365.000 km

Oordeel Autopinion.nl:
Deze 3-serie Touring is zonder meer een bijzondere verschijning, zeker met z'n 2,5 liter zescilinder. Deze BMW heeft al 3 klokjes rond ervaring, wat hij heeft verdeeld over twee eigenaren. Op het eerste gezicht staat de Dreier er goed bij, op twee kleine puntjes na (door de eigenaar vermeld in de advertentie). Kortom: prima keuze!

Bekijk hier de advertentie.

 

 

Overzicht motoren

>Benzine, viercilinder

Model

Cilinderinhoud/

kleppen

Katalysator

Turbo

Vermogen

0-100 km/h

Motorserie

316

1766cc 8V

Nee

Nee

90 pk

66 kW

12,2s

M10

316i

1767cc 8V

Nee

Nee

102 pk

75 kW

12,1s

M10

318i

1766cc 8V

Nee

Nee

105 pk

77 kW

11,2s

M10

316i

1596cc 8V

Nee

Nee

99 pk

73 kW

12,1s

M40

 

318i

1796cc 8V

Nee

Nee

113 pk

83 kW

10,8s

M40

318iS

1795cc 16V

Nee

Nee

136 pk

100 kW

9,9s

M42

M3

2302cc 16V

Nee

Nee

200 pk

147 kW

6,7s

S14

M3

2302cc 16V

Ja

Nee

195 pk

143 kW

6,9s

S14

M3

2302cc 16V

Ja

Nee

215 pk

158 kW

6,7s

S14

M3

2467cc 16V

Ja

Nee

238 pk

175 kW

6,3s

S14

 

>Benzine, zescilinder

Model

Cilinderinhoud/

kleppen

Katalysator

Turbo

Vermogen

0-100 km/h

Motorserie

320i

1990cc 12V

Nee

Nee

125 pk

92 kW

10,4s

M20

320i

1990cc 12V

Nee

Nee

129 pk

95 kW

10,2s

M20

320i

1990cc 12V

Ja

Nee

129 pk

95 kW

10,6s

M20

323i

2316cc 12V

Nee

Nee

150 pk

110 kW

9,0s

M20

325i

2494cc 12V

Nee

Nee

170 pk

125 kW

8,3s

M20

325i

2494cc 12V

Ja

Nee

170 pk

125 kW

8,3s

M20

325e

2693cc 12V

Ja

Nee

129 pk

95 kW

10,1s

M20

 

>Diesel, zescilinder

Model

Cilinderinhoud/

kleppen

Katalysator

Turbo

Vermogen

0-100 km/h

Motorserie

324d

2443cc 12V

Nee

Nee

86 pk

63 kW

16,1s

M21

324td

2443cc 12V

Nee

Ja

116 pk

85 kW

11,9s

M21

 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.