Daar is ie dan! De allereerste 'Terug in de tijd' op Autopinion.nl. In deze rubriek willen we de steeds belangrijker wordende occasions onder de aandacht brengen. Ook is er aandacht voor de geschiedenis en feiten van het model, zodat je weer helemaal terug in de tijd kunt gaan. De BMW 3-serie (generatie E30) mag het spits afbijten!
In 1975 introduceerde BMW de eerste 3-serie, de E21. In 1983 werd de E21 afgelost door de 3-serie E30. BMW bood een uitgebreid aanbod aan carosserievarianten aan: een stationwagon, sedan (2- en 4-deurs) en een cabrio. Uiteindelijk verliet de laatste E30 in 1994 de fabriek: een 3-serie Touring. Dat was tevens het enige model dat nog in productie was van de E30-generatie: de sedan (1991) en de cabrio (1993) verlieten al eerder het strijdtoneel. Daarna was het de beurt aan de E36.
Het motorenaanbod van de 3-serie was ook niet bepaald klein. Zo stond onder aan de trap de 316 (op deze motor na werd de E30 alleen geleverd met injectiemotoren), had je de 324(t)d (diesel) en het hoogtepunt was uiteraard de M3, de auto die door velen wordt gezien als de meest sportieve M3. Over deze topper later meer.
Eerst een overzicht van de motoren die er leverbaar waren in de 3-serie E30. De keuze bestond op benzinegebied uit vier- en zescilinders, met een slagvolume variërend van 1,6 liter tot 2,7 liter. Wie wilde dieselen had weinig keus: alleen een zescilinder had BMW op de menukaart. Wel kon je er een turbo laten opschroeven (324td) die 30 pk meer perste uit de 2,4 liter zes-in-lijn dan de turboloze versie (324d).
Een volledig overzicht van de motoren vind je onderaan deze pagina.
De M3 wordt door autoliefhebbers (en zeker die van achterwielaandrijving) gezien als de laatste echte sportwagen van BMW, door zijn (lage) gewicht en wendbaarheid. Met zijn pittige viercilinder weet hij op acceleratievermogen in ieder geval te overtuigen: 6,7s van stilstand tot 100 km/h is uiteraard zeer goed (zie overzicht, de M3 2,3l met katalysator deed er 6,9s over, de 2,5l zelfs 6,3s). De koek is pas op bij 241 km/h, en daarmee missta je niet op de Autobahn. Het vermogen wordt via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen gebracht en de M3 heeft genoeg kracht door het koppel van 230 Nm, waarvoor je tot 4600 tpm moet wachten. Dankzij een 70 liter grote tank weet de M3 nog enigszins te verbergen dat hij niet de zuinigste is. Maar goed, wie maalt daar nu om bij zo'n karakterbak?
Wil je er exclusief bij rijden, dan heb je aan de M3 E30 sowieso een goede auto. De top van de piramide van de 3-serie is (zeker in Nederland) niet veel verkocht. Een stapje lager heb je echter al meer kans van slagen: een 325i bijvoorbeeld heeft ook lekker wat pit en is meer verkocht.
>Bijzonder
Het motorenaanbod is niet in alle landen hetzelfde geweest. Voor Italië en Portugal werd speciaal een 320iS in de prijslijsten gezet om fiscale redenen. Deze 2,0 liter viercilinder (een verkleinde S14 motor uit de M3) mobiliseerde 192 pk en was op die manier toch nog enigszins te betalen voor de Italianen en Portugezen.
In Zuid-Afrika kon men ook kiezen voor de 333i, die 197 pk uit een 3,2 liter zes-in-lijn haalde.
>Occasions
BMW 325i Touring E30
Prijs: €2.000,-
Bouwjaar: 05/1988
Kenteken: TH-08-FX
Kilometerstand: 365.000 km
Oordeel Autopinion.nl:
Deze 3-serie Touring is zonder meer een bijzondere verschijning, zeker met z'n 2,5 liter zescilinder. Deze BMW heeft al 3 klokjes rond ervaring, wat hij heeft verdeeld over twee eigenaren. Op het eerste gezicht staat de Dreier er goed bij, op twee kleine puntjes na (door de eigenaar vermeld in de advertentie). Kortom: prima keuze!
Overzicht motoren
>Benzine, viercilinder
Model |
Cilinderinhoud/ kleppen |
Katalysator |
Turbo |
Vermogen |
0-100 km/h |
Motorserie |
316 |
1766cc 8V |
Nee |
Nee |
90 pk 66 kW |
12,2s |
M10 |
316i |
1767cc 8V |
Nee |
Nee |
102 pk 75 kW |
12,1s |
M10 |
318i |
1766cc 8V |
Nee |
Nee |
105 pk 77 kW |
11,2s |
M10 |
316i |
1596cc 8V |
Nee |
Nee |
99 pk 73 kW |
12,1s |
M40
|
318i |
1796cc 8V |
Nee |
Nee |
113 pk 83 kW |
10,8s |
M40 |
318iS |
1795cc 16V |
Nee |
Nee |
136 pk 100 kW |
9,9s |
M42 |
M3 |
2302cc 16V |
Nee |
Nee |
200 pk 147 kW |
6,7s |
S14 |
M3 |
2302cc 16V |
Ja |
Nee |
195 pk 143 kW |
6,9s |
S14 |
M3 |
2302cc 16V |
Ja |
Nee |
215 pk 158 kW |
6,7s |
S14 |
M3 |
2467cc 16V |
Ja |
Nee |
238 pk 175 kW |
6,3s |
S14 |
>Benzine, zescilinder
Model |
Cilinderinhoud/ kleppen |
Katalysator |
Turbo |
Vermogen |
0-100 km/h |
Motorserie |
320i |
1990cc 12V |
Nee |
Nee |
125 pk 92 kW |
10,4s |
M20 |
320i |
1990cc 12V |
Nee |
Nee |
129 pk 95 kW |
10,2s |
M20 |
320i |
1990cc 12V |
Ja |
Nee |
129 pk 95 kW |
10,6s |
M20 |
323i |
2316cc 12V |
Nee |
Nee |
150 pk 110 kW |
9,0s |
M20 |
325i |
2494cc 12V |
Nee |
Nee |
170 pk 125 kW |
8,3s |
M20 |
325i |
2494cc 12V |
Ja |
Nee |
170 pk 125 kW |
8,3s |
M20 |
325e |
2693cc 12V |
Ja |
Nee |
129 pk 95 kW |
10,1s |
M20 |
>Diesel, zescilinder
Model |
Cilinderinhoud/ kleppen |
Katalysator |
Turbo |
Vermogen |
0-100 km/h |
Motorserie |
324d |
2443cc 12V |
Nee |
Nee |
86 pk 63 kW |
16,1s |
M21 |
324td |
2443cc 12V |
Nee |
Ja |
116 pk 85 kW |
11,9s |
M21 |
Reactie plaatsen
Reacties